Poprawianie błędów
Od stycznia 2010 możesz zamawiać indywidualne karty Sekund 5, które będą zawierały wyrazy lub pojęcia, które sprawiają Twojemu dziecku trudność lub które Twoje dziecko ma prostu opanować. Są to indywidualne wydruki na grubym kartonie - dostępne w pakietach po 10 słów. Potrzebne wyrazy należy wpisać w formularz zamówienia, dostępny ze strony Produkty. Aby zminimalizować koszty przesyłki - warto zamówić ilość wyrazów wystarczającą np. na miesiąc pracy z dzieckiem.
Nagrania
Nagrania najlepiej odtwarzać 3-4 razy dziennie, wtedy gdy dziecko się bawi np. klockami, jedzie z Tobą samochodem lub odpoczywa po obiedzie. Ważne aby wówczas nie oglądało telewizji ani nie bawiło się komputerem.
Program na większość systemów jest dostępny pod adresem: http://audacity.sourceforge.net/download/
Spacer ortograficzny
Ortografia w domu
Gry słowno-literowe
Rymowanki
Święty Mikołaju, Mikołaju Święty!
Nie chcemy rózg - prosimy o prezenty!
Pierwszego maja - dzień wolny od pracy.
Uśmiechnięci dziś chodzą wszyscy Polacy.
Dziecko też ma swoje prawa -
najważniejsza dzisiaj huczna zabawa!
30 września sprawmy przyjemność chłopakom.
Pochwalmy ich muskuły, nadziwmy się klatom.
Dodatkowe porady i przepisy znajdziecie w naszej książce:
Rodzic doskonały. Jak z dziecka zrobić mistrza.
Definiowanie pojęć
Podczas codziennych czynności mów do dziecka o tym, co robisz - np. wiążąc sznurowadło w jego lewym bucie, koniecznie powiedz: "Wiążę sznurowadło w lewym bucie". Tak samo trzymając na spacerze rękę swojej pociechy poinformuj: "Trzymam twoją lewą (lub prawą) rękę". Na początku może Ci się to wydać nieco dziwne, ale pamiętaj, że twoje ukochane dziecko w ten sposób łatwo przyswoi nowe pojęcia jak lewa czy prawa strona, sznurowadło, but, ręka itp. Komentowanie czynności wprowadź we wszystkich możliwych sytuacjach, kiedy jest ono z tobą. Robiąc ciasto mów: "ucieram ciasto, mieszam, wsypuję cukier, odważam pół kilograma mąki" itp. Tłumacz dziecku zjawiska przyrody (skąd się bierze deszcz, jak powstaje burza) i nie bój się używać właściwych nazw pojęć - wyładowanie atmosferyczne, piorun, mżawka, gradobicie, zamieć śnieżna. Staraj się nie upraszczać wypowiedzi, myśląc, że dziecko ich nie zrozumie. Jeśli kilkakrotnie powtórzysz słowo "mżawka", kiedy dziecko naocznie będzie mogło się przekonać, na czym polega, na pewno powiększysz zarówno wiedzę jak rozumienie świata u syna lub córki. Okropnym błędem jest mówienie do dzieci w infantylny, zdziecinniały sposób "amciu, piciu, ała". Nie służy to niczemu, a u dziecka spowoduje jedynie kłopoty komunikacyjne w przyszłości. To że dziecko nie umie jeszcze powiedzieć poprawnie mżawka, nie znaczy że nie rozumie pojęcia.